virtueel ” pootje lap “

10 May

Bartje en ik zijn niet zo goed in frans, daarom moesten we de laatste weken onze vrije dinsdag opgeven aan een drie uur durende veldslag.Gelukkig tussen de vervoegingen en de uitgelopen pauzes door gebeurt er wel eens wat grappig.

We willen nu niet bepaald 1 persoon fixeren, maar het moest maar niet zo verdomd grappig zijn.

Een greep uit het aanbod:

les 4:  We moesten horoscopen vertalen. Dat lukte vlot tot een leerling beter bekend als Mr X zei: ” Ne lion, da is n maagd.”

Bart en ik keken elkaar vol ongeloof aan en probeerden onze lach nog wat in te houden.We lachten wel eens meer in het geniep voor de rare opmerkingen

les 6: Mr X stelde altijd rare vragen. Hij was vooral geïnteresseerd in de hobby van de leerkracht. “Ne moto da is toch wel gevaarlijk vo op de baan?” Niet bijzonder raar, maar de jongen liet iedereen zich wel eens ongemakkelijk voelen. Op dit moment lachten bart en ik nog in het geniep.

les 10: dat was er wel eentje. Het was dan ook de laatste les. Een meisje was later in de les gekomen en zei dat ze niet wist hoe de subjonctif te vervoegen omdat ze die uitleg niet gezien had. De leerkracht zei: ja daar ben je dan voor geëxcuseerd maar de rest niet. tot Mr X ineens luidkeels riep: ” ik ook ” Ik kon me niet meer bedwingen en heb daar tien minuten zitten gieren van het lachen. Met als gevolg veel rare blikken. ( de jongen was wel in de les aanwezig, hij snapte gewoon het gesprek niet.)

De jongen was daar helemaal niet enthousiast over dat ik nogal zat te lachen met hem, maar ik kon er helemaal niets aan doen, het was sterker dan mezelf. Achteraf gezien was het wel wat gemeen ja. De jongen besloot mij een ” pootje lap te leggen”. Hij moest een werkwoord geven en een bepaalde tijd waar die in vervoegd moest worden. De volgende leerling ( ik) moest deze dan vervoegen. Mr X zei: euh apprendre in de subjonctif passé imparfait ! de leerkracht keek met veel ongeloof en zei tenslotte: dan mag jij wel eens de eerste vervoeging doen. De jongen was niet in zijn opzet geslaagd, hij had gewoon zichzelf nog maar eens belachelijk maakt. Het zal je dan ook niet verbazen dat dit weer zorgde voor heel wat hilariteit in de klas.

Bart en ik zijn uitermate tevreden nu te weten dat er nog mensen slechter zijn in frans dan ons.

note: Mr X is een pseudoniem. Er werden geen dieren of andere wezens gekwetst tijdens deze lessen. Stefanie onze vegetariër zal daar blij mee zijn. Alleen diene leeuw zal er wel een trauma aan over gehouden hebben.

One Response to “virtueel ” pootje lap “”

  1. bartjee May 22, 2011 at 9:04 pm #

    Hahahaahahaha 😀

Leave a Reply

