Pauzeren

15 Jan

pauzeren.. als in: ‘je leven op pauze zetten.’

Ik heb nogal last van uitstelgedrag, maar dan op vlak van je leven.

alles uitstellen en wachten tot je leven begint.

Enkele voorbeelden

Ik wacht om nog twee jaar op reis te gaan naar New York. Om diverse redenen dan wel, dus ik weet niet echt als het er dan ook tot doet. Ik wacht tot mijn compagnion 21 is en we de b ars kunnen onveilig maken. Ik wacht, zodat ik wat geld heb ingezameld, Ik wacht… maar wat doe ik ondertussen, niet meer op reis gaan?  Uitstellen tot twee jaar.. tja wat doe ik ondertussen. Waarschijnlijk binnen zoveel tijd komt het er niet meer van.

Ik wacht… tot jij veranderd van mening, tot je in ziet wat voor betekenis alles heeft, tot je beseft dat niemand het anders het beter zal doen. Ik wacht tot het duidelijk zou zijn dat ik me niet vergist heb in wie je echt bent. Maar wat doe ik ondertussen?

Ik wacht… tot ik je ben vergeten, tot liedjes me niets meer zeggen, en ik niet meer weet  hoe je stem klinkt. Maar wat doe ik ondertussen?

Ik wacht… tot de toekomst er rooskleuriger uitziet, ruzies zijn bijgelegd of verwaterd.  Wachten tot iedereen weet wat hij of zij  wil in het leven, want geloof het of niet, het heeft ook invloed op mij.

Ik wacht tot ik zoveel kilo afgevallen ben ,die nieuwe schoenen heb gekocht en jij eens de eerste stap zet. En vooral wachten tot dat ik  zoveel dingen kan doen die nu niet kunnen, aangezien ik in den blok zit.

Na verloop van tijd, doe je niet anders meer dan wachten.Spannende dingen gaan je voorbij, leuke momenten, tot je dan eindelijk beseft dat je een beetje tijd verspilt hebt. Het is net alsof  morgen misschien het gras groener zou zijn, je school interessanter, je kast zou uitpuilen van de designerkledij. Wachten tot alles makkelijker word en je niet meer uren moet studeren tot je iets in je hoofd krijgt. Ja mensen, de concentratie is ver zoek. Natuurlijk kom je dan op een punt met de vraag: ” Is dit het dan? ” Het leventje waar ik altijd van heb gedroomd – Ik denk dat velen toch eerst eens goed zouden nadenken als ze sommige dingen niet anders hadden willen doen. Ik bedoel dan ook dat je vergeet te leven en alles word gecontroleerd door anderen. Een wijs persoon vertelde me ooit:” Laat u leven nie leven, leef zelve”. Hoe ondoordacht dat alles toen ook leek. Uiteindelijk gaat er dan  een lichtje branden , na jaren verkondigd te hebben dat je je leven niet lààt leven, maar werkelijk ook zelf je leven leeft.

Het jammere is natuurlijk dat je maar weinig bereikt met wachten. Alsof er nu echt zoveel zou veranderen door een nachtje er over te slapen. In sommige situaties kan je je behoeden van ondoordachte keuzes. Maar in andere situaties is het pure tijdverspilling. Ik zet mn leven niet meer op pauze. Niet meer.

Leave a Reply

